Η ανάλυση δίνει έμφαση στη σημασία που έχει για την βελτίωση του κλίματος εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία η ολοκλήρωση των αλλαγών στη νομοθεσία του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (ΤΧΣ) και η κατάθεση και ψήφιση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου από το Ελληνικό Κοινοβούλιο.
Προβληματισμός για τα έσοδα
Η Eurobank χαρακτηρίζει ικανοποιητικό το πρωτογενές πλεόνασμα για τον Ιανουάριο του 2014 αλλά σημειώνει ότι η πορεία των εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού προβληματίζει όσον αφορά την επίτευξη του σχετικού στόχου για το 2014.
Ξεκινώντας από τα έσοδα του Ιανουαρίου 2014 σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Κεντρικής Κυβέρνησης αυτά εμφανίζουν μείωση κατά €0,3 δισ. ή -5,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο. Η συγκεκριμένη εξέλιξη είναι ανησυχητική και προκαλεί προβληματισμό για την επίτευξη του σχετικού ετήσιου στόχου για το 2014, καθώς υπάρχει υστέρηση εσόδων ήδη από τον πρώτο μήνα του έτους. Αν το φαινόμενο αυτό συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες τότε θα δημιουργηθεί ένα δημοσιονομικό κενό για το 2014. Βέβαια, είναι πιθανό αυτή η υστέρηση να είναι συγκυριακή και τα έσοδα των επόμενων μηνών να προσεγγίσουν τους αντίστοιχους στόχους του Προϋπολογισμού 2014. Αυτό είναι το καλό ενδεχόμενο όσον αφορά την εξέλιξη των εσόδων για το 2014. Πιο αναλυτικά τώρα, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού Κεντρικής Κυβέρνησης για τον Ιανουάριο 2014 τα συνολικά φορολογικά έσοδα ήταν αυξημένα κατά 3,3% σε ετήσια βάση αλλά υστερούσαν έναντι του σχετικού στόχου του Προϋπολογισμού 2014 κατά -4.5%.
Η συγκεκριμένη υστέρηση οφείλεται κυρίως:
• Στα χαμηλότερα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων (υστέρηση κατά -95.5% έναντι του σχετικού μηνιαίου στόχου του Προϋπολογισμού 2014)
• Στις χαμηλότερα έσοδα από τις εισπράξεις άμεσων και έμμεσων φόρων παλαιοτέρων ετών.
• Στα χαμηλότερα έσοδα ΦΠΑ κατά -1,7% έναντι του σχετικού μηνιαίου στόχου του Προϋπολογισμού 2014 εξαιτίας της μείωσης των εσόδων ΦΠΑ προϊόντων καπνού και πετρελαιοειδών (-38,4% και -19,6% αντίστοιχα).
Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι τα έσοδα από τον ΦΠΑ των λοιπών κατηγοριών παρουσιάζουν αύξηση τόσο σε ετήσια βάση κατά 5.3% όσο και σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του Προϋπολογισμού 2014 κατά 7,1%.
Κάτι τέτοιο – σε συνδυασμό με την πιθανή συνέχιση της τάσης για αύξηση του αύξηση του όγκου των λιανικών πωλήσεων – θα μπορούσε να αποτελέσει μια θετική ένδειξη για την πορεία της ελληνικής οικονομίας στο 2014 με δεδομένο ότι δε θα έχουμε αρνητικές εκπλήξεις που θα επηρεάσουν την κατανάλωση μέσα στους επόμενους μήνες ως αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων για την ολοκλήρωση της παρούσας αξιολόγησης ή της πιθανής αδυναμίας τήρησης των στόχων του Προϋπολογισμού 2014.
Από την άλλη πλευρά, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο 2014 ανέρχονταν σε περίπου €3,5 δισ. μειωμένες κατά -15,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 και -11,6% σε σχέση με τον στόχο του Προϋπολογισμού 2014. Αντίστοιχα, οι πρωτογενείς δαπάνες ανέρχονταν €3,0 δισ. μειωμένες κατά -24,9% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2013 και -12,1% σε σχέση με τον στόχο του Προϋπολογισμού 2014. Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία εκτέλεσης Προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο 2014 έχουμε ότι:
• Οι δαπάνες για Αποδοχές και Συντάξεις ήταν μειωμένες κατά -3,9% σε ετήσια βάση και κατά -5,25 σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του Προϋπολογισμού 2014.
• Οι δαπάνες για Ασφάλιση, Περίθαλψη και Κοινωνική Προστασία ήταν μειωμένες κατά -45,1% σε ετήσια βάση και κατά -13,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μηνιαίο στόχο του Προϋπολογισμού 2014..
Όπως σημειώνει η Eurobank, το κρίσιμο στοιχείο που προκύπτει και από την εξέταση των επιμέρους κατηγοριών της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού για τον Ιανουάριο 2014 είναι η διατηρησιμότητα του πρωτογενούς πλεονάσματος τόσο φέτος όσο και τα επόμενα χρόνια. Για να εξασφαλισθεί η διατηρησιμότητα και η σταδιακή αύξηση των πρωτογενών πλεονασμάτων απαιτείται επιπλέον προσπάθεια. Η προσπάθεια αυτή δεν μπορεί να επικεντρωθεί στην αύξηση της φορολογίας. Τα μέτρα αυτού του τύπου εξάντλησαν πλέον τις όποιες δυνατότητες είχαν. Η προσπάθεια από εδώ και πέρα θα κριθεί:
• Στην ορθολογική χρήση των κεφαλαίων από το πλεόνασμα του 2013 που δεν θα κατευθυνθούν στη μείωση του χρέους.
• Στην ενίσχυση της αποτελεσματικότητας του δημοσίου τομέα.
• Στην ενίσχυση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος, του ανταγωνισμού και των εξαγωγών.
• Στην ενίσχυση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων.
euro2day.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα αρκεί τα σχόλια να μην είναι υβριστικά ή συκοφαντικά. Διαφημίσεις στην θέση των σχολίων ΔΕΝ δημοσιεύονται